Kasandra jako metafora wojny

Mirosław Kocur

Abstrakt

Pośród wielu epizodów Wojny Trojańskiej w czasach starożytnym najpopularniejsza była scena gwałtu Kasandry. Ajas, najsilniejszy z greckich wojowników, zbezcześcił kapłankę w świątyni bogini Ateny. Obraz gwałconej Kasandry, zachowany na wielu wazach, stał się metaforą okrucieństw wojny. Ale Kasandra miała wiele twarzy. Była też tragiczną wieszczką. Tragiczną, bo choć zawsze przepowiadała prawdę nikt jej słowom nie wierzył. Rzucił na nią klątwę Apollon, bóg proroków. Po upadku Troi Kasandra została z kolei zredukowana do łupu wojennego. Wylosował ją naczelny wódz Greków, Agamemnon. Ostatecznie zginęła od topora, zarżnięta przez zazdrosną żonę Agamemnona. Losy Kasandry, pięknej kobiety o wielu twarzach i wielu tożsamościach, nierozłącznie związane były z wojną. Narzędzia performatyki znakomicie się nadają do analizy tej niezwykłej postaci. Szczególnie w przypadku jej najdojrzalszych i bardzo odmiennych portretów zachowanych w tragediach Ajschylosa i Eurypidesa.

Słowa kluczowe

wojna, Troja, starożytna Grecja, teatr, performance studies

Cassandra as a Metaphor of War

Abstract

Among the many episodes of the Trojan War in ancient times, the most popular was the scene of Cassandra’s rape. Ajax, the strongest of the Greek warriors, desecrated the priestess in the temple of the goddess Athena. The image of Cassandra being raped, preserved on many vases, became a metaphor for the cruelty of war. But Cassandra had many faces. She was also a tragic prophetess. Tragic because although she always predicted the truth, no one believed her words. Apollo, the god of prophets, cursed her. After the fall of Troy, Cassandra was in turn reduced to a spoil of war. She was chosen by the Greek commander-in-chief, Agamemnon. Ultimately, she died by the axe, slaughtered by Agamemnon’s jealous wife. The fate of Cassandra, a beautiful woman with many faces and many identities, was inextricably linked to the war. The tools of performance studies are ideally suited to analyzing this extraordinary figure. Especially in the case of his most mature and very different portraits preserved in the tragedies of Aeschylus and Euripides.

Key words

war, Troja, ancient Greek, theatre, performance studies

Otwórz Artykuł